måndag 30 januari 2012

Blomsteräng istället för gräsmatta


Nu har jag beställt 1 kg ängsfröblandning från Pratensis. Runt vår gamla sommarstuga har vi alltid låtit gräset växa utom på de ytor där vi går och är mycket. Den principen tänker vi fortsätta med även nu när det nya huset kommit på plats. Alla gräsmatteälskande gräsklippande grannar får tycka vad de vill. Kort gräs där vi är mycket, stigar där vi går och i övrigt gräs och blommor som svajar i vinden och glänser i ljuset när solen går ner.

Nu har vi också verkligen chansen att försöka få till en riktig blomsteräng. När grunden till det nya huset skulle gjutas jämnade de till marken runt om och skrapade av mycket jord. Så mycket att vi nu har två gigantiska jordhögar framför huset som ska siktas innan jorden sprids ut på tomten. På så sätt har vi alla förutsättningar som krävs för att anlägga en äng från start. Ogödslad originaljord i dagen och nu en massa ängsfrö på väg. Det ska bli spännande och se om det lyckas och blir så fint som på bilden jag fått låna av min kollega Annika Christensen.

4 kommentarer:

  1. å Låter jätte mysigt med blommorna. Älskar lantlig trägård frukträd och frukt/mat plantor och självklart massa blandade blommor. Ska absolut lägga ängsfröblandningen på minnet. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Det låter urmysigt!Så fin bild som Annika tagit :-)
    Min ängskulle vid växthuset kämpar jag på med...det vill sig inte riktigt även om en hel del växter jag satt faktist frösått sig så är gräset lite väl tufft för vallmon.
    Efter en del semestrar i Skåne så är det ju vad jag drömmer om :-)
    Och växtbelysning har du skaffat var ska detta sluta ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Det kommer bli snyggt!
    Och klipper man gångar så ser den vilda ängen naturligt ordentlig ut.
    Har testat dom där ängsfröna nere vid vägen och det blommade en massa olika sorter.
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Wow! Bättre förutsättningar går ju inte att få!!!
    Ha det bäst,
    Charlotta

    SvaraRadera