torsdag 8 december 2011

Bottenplatta valde vi

Torpargrund eller bottenplatta, det var frågan när vi skulle välja grund. Vi väljer bottenplatta även fast det är lite dyrare. Vi har i släkten erfarenhet av hus med mögelproblem och vi har läst på en hel del om de problem som kan uppstå med fukt i torpargrunder. Därför känns bottenplatta som ett bättre alternativ. Där finns det inget hålrum där växlingen mellan varm och kall luft kan ge fuktproblem. Även representanten för Värsårsvillan rekommenderade bottenplatta med tanke på väder och miljö på platsen.

Inför att bottenplattan ska byggas/gjutas åker vi ner och träffar de som ska göra jobbet. Jag är lite orolig för att huset ska hamna för högt upp i luften i förhållande till övriga tomten och vill försäkra mig om att så inte blir fallet. Jag vill inte ha en altan som är väsentligt högre än tomten, då blir altanen en värld och tomten en annan. Risken är då att man är mest på altanen och inte använder resten av tomten. Så vill inte jag ha det.

Jag påpekar också att de inte får jämna ut med ny jord, utan att det är bättre att de sparar den befintliga, magra jorden. Jag drömmer om ängsmark och då vill jag inte ha någon ny näringsrik jord.

Vi träffar också elektrikern. Nu är det bara målaren vi inte träffat. Plattsättaren träffade vi i somras och rörmokaren har vi träffat förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar