torsdag 8 december 2011

Vi blev med sommarstuga



För fem år sedan tog jag och mina två syskon över våra föräldrars sommarställe på Öland. På tomten stod då två hus, ett litet på 30 kvm och en gäststuga på 28 kvm. Båda äldre och riktiga sommarstugor. Första sommaren var alla där 10 dagar var i juli, andra sommaren var vi två familjer som nyttjade stugan och sommaren därefter var det bara jag och min familj som var där.

På våren 2010 var vi på vippen att sälja stugorna, mina syskon för att de kände att de inte var där och vi för att vi tyckte att det skulle bli för mycket jobb att ha stugan själva. Av fem veckors semester vill man kanske spendera tre på landet tänkte vi. 

Men när pappren från mäklaren skulle skrivas på ringde min syster och hade hybris. Vi funderade ett varv till och kom fram till att det även är jobbigt att inte ha ett ställe man alltid kan åka till. Utan stuga måste man planera semestern och hyra stuga redan i mars. Det passar inte oss. Och skulle yngsta tjejen inte få uppleva Öland på somrarna? 

Det hela slutade med att vi köpte ut mina syskon och plötsligt var vi fritidshusägare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar